ما بزرگی را در تقوا، توانگری را در یقین و عزت را در تواضع یافتیم .... ابوبکر صدیق رض ..... از کسی که ترا در مقابل یک لقمه یا کمتر می فروشد بر حذر باش ..... وصیت زین العابدین به محمد باقر رحمهما الله
نگرانی آمریکا از تفاهمنامه آشتی میان فلسطینی ها       اجتماع بزرگ جماعت “دعوت و تبلیغ” در آفریقای جنوبی       تهدید یا فرصت؟ نگرش جنبش دانشجویی به اقوام و اقلیت‌های مذهبی       انتقاد اتحادیه جهانی علمای مسلمان از اوضاع جاری در مصر       خرید و فروش مواد مخدر حرام است       اسلام و مساوات       روزانه ۴۳۴ مورد طلاق در ایران ثبت می‌شود       تصاویری از ویرانی در حمص       رعایت حجاب و پوشش مناسب در تمام ادیان الهی مورد تاکید قرار گرفته است       مولانا گرگیج: علمای اهل‌سنت نه شرقی نه غربی و نه وام‌دار کسی هستند       مولانا عبدالحمید: اصحاب پیامبر بر همه مسلمانان احسان دارند       شب قدر شب سرنوشت ساز برای انسانهاست       رئیس جمهوراز علمای شیعه و سنی سیستان و بلوچستان تشکر کرد       گزارشی جدید از شکنجه در سوریه       هفتاد و پنج وصیت برای جوانان       کارهایی که پاداش شان با جهاد فی سبیل الله برابر است       آداب رفتار با حيوانات       دروازه های بهشت       پایان انتخابات افغانستان، آغاز روند شمارش آرا       يكي از آفت هاي زبان دشنام دادن است      
آیا خواندن دعای « حزب البحر » مشروع است؟
احمد |موضوع: بدعات وخرافات | بازديدها: 1205
| 2 اردیبهشت 1392


دعای حزب البحر در سنت نبوی ثابت نشده است، و هیچیک از صحابه و تابعین و ائمه اربعه (ابوحنیفه و مالک و شافعی و احمد) آنرا نخوانده و به دیگران توصیه نکرده اند، و اصلا در زمان آنها چنین دعایی وجود نداشته! بلکه ابداع طریقت شاذلیه است و جزو بدعتهای آنهاست. و ظاهرا منتسب به ابوالحسن شاذلی است و او در این دعا از کلمات و عباراتی استفاده کرده که در سنت نبوی وارد نشده و در هیچ حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم نیامده، و خود شاذلی آنرا اختراع کرده!

 مثلا در این دعا چنین آورده:

« کهیعص . کهیعص . کهیعص . انْصُرْنا فَإِنَّکَ خَیْرُ النَّاصِرینَ . وَافتَحْ لَنا فَإِنَّکَ خَیْرُ الفاتِحینَ. وَاغْفِرْ لَنا فَإِنَّکَ خَیْرُ الغافرینَ ..»..

« طس طسم حمعسق . مَرَجَ البَحْرَیْنِ یَلْتَقِیانِ بَیْنَهُما بَرْزَخٌ لا یَبْغِیانِ . حم حم حم حــم حم حم حم . حُمَّ الأمرُ وَجَآءَ النَّصْرُ فَعَلَیْنا لا یُنْصَرونَ حم تَنْزیْلُ الکِتابِ مِنَ اللهِ العَزیْزِ العَلیمِ غَافِرِ الذَّنْبِ وَقابِلِ التَّوْبِ شَدیدِ العِقابِ ذِی الطَّوْلِ لا إلَهَ إلاّ هُوَ إِلَیْهِ المَصِیْرُ ..»..

« بِسْمِ اللهِ بَابُنا . تَبَارَکَ حِیطَانُنا . یس سَقْفُنا . کهیعص کِفایَتُنا حمعسق حِمایَتُنا فَسَیَکْفیکهُمُ الله وَهُو السَمیعُ العلیْمُ – ثلاثاً » یعنی این عبارت اخیر سه بار خوانده شود!

از آنجائیکه دعا کردن عبادت است، چنانکه پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمودند: «الدعاء هو العبادة» «دعا همان عبادت است» ترمذی (2969).‏

و نیز می دانیم که عبادات توقیفی هستند، یعنی هیچ قول و عملی بعنوان عبادت شناخته نمی شود مگر آنکه دلیلی از کتاب و سنت بر جواز آن باشد، و از طرفی این عباراتی که بعنوان دعا به پیروان طریقت شاذلیه دیکته شده است، در هیچ آیت و حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم وارد نشده است، از اینرو خواندن آن دعا بدعت است و نه تنها ثواب و خاصیتی ندارد، بلکه فرد خواننده مرتکب بدعت شده و پیامبر صلی الله علیه وسلم در مورد بدعت فرمودند: «من أحدث فی أمرنا ما لیس منه فهو ردّ». متفق علیه

یعنی: «هر کس چیزی را در دین ما ایجاد کند که جزو آن نباشد، مردود است واز او پذیرفته نمی شود.

و فرمودند «کل محدثة بدعه، وکل بدعة ضلالة».(ابو داوود -امام احمد-ترمذی- ابن ماجه- صحیح). در این فرموده کلمه "کُل" بکار برده، و "کل" یعنی هرآنچه که خوب و بد باشد، مادامیکه بدعت باشد؛ مردود است، چه - به قول بعضی از مبتدعین - حسنه باشد یا سیئه، برای همین است که عبداﷲ بن عمر رضی ﷲ عنهما شاگرد مکتب رسول الله صلی الله علیه وسلم، یعنی کسی که نزد رسول خدا صلی الله علیه وسلم دین یاد گرفت، می فرماید: «کل بدعة ضلالة وإن رآها الناس حسنة».

یعنی: «هر بدعتی گمراهی است اگر چه مردم آنرا خوب ببینند». (دارمی آن را با سند صحیح روایت کرده است).

و برای یک مسلمان تابع سنت نبوی واجب است که از سنت ایشان تبعیت کند نه از اهواء و امیال فرقه های مبتدع و رهبران آنها، چرا که شریعت اسلام دین کاملی است و برای تمام احوال زندگی برنامه دارد، چنانکه در سنت صحیح نبوی ثابت شده که دعای هنگام روبرو شدن با دشمن یا صاحب قدرت بصورت زیر است:

«اللَّهُمَّ إِنَّا نَجْعَلُکَ فِیْ نُحُوْرِهِمْ وَنَعُوْذُ بِکَ مِنْ شُرُوْرِهِمْ».

(الهی! ما تو را در برابرشان «دشمنان» قرار می دهیم و از شرارت های آن ها به تو پناه می آوریم). أبو داود 2/89، وحاکم آنرا صحیح دانسته و ذهبی موافقت کرده است 2/142.

«اللَّهُمَّ أَنْتَ عَضُدِیْ، وَأَنْتَ نَصِیْرِیْ، بِکَ أَجُوْلُ، وَبِکَ أَصُوْلُ، وَبِکَ أُقَاتِلُ».

(الهی! تو یار و مددکار من هستی، به کمک تو تاخت و تاز می نمایم، و به کمک تو «بر دشمنان» حمله می کنم، و با مدد تو می جنگم). أبو داود 3/42 وترمذی 5/572، ونگا: صحیح ترمذی3/183.

«حَسْبُنَا اللهُ وَنِعْمَ الْوَکِیْلُ». بخاری 5/172.‏

(الله برای ما کافی است، و بهترین کارساز است).

و دعا علیه دشمن:

«اللَّهُمَّ مُنْزِلَ الْکِتَابِ، سَرِیْعَ الْحِسَابِ، اهْزِمِ الأَحْزَابَ، اللَّهُمَّ اهْزِمْهُمْ وَزَلْزِلهُمْ». مسلم 3/1362.‏

(پروردگار! ای فرودآورنده ی کتاب، و ای سریع الحساب! دشمنان را شکست بده. الهی! آنها را شکست بده و متزلزل بگردان).

ودعای کسی که از گروهی می ترسد: «اللَّهُمَّ اکْفِنِیْهِمْ بِمَا شِئْتَ». مسلم 4/2300.

(ای الله! تو در برابر دشمنان بهر طریق که می خواهی، مرا کفایت فرما).

پس این ادعیه که همگی از سنت نبوی ثابت شده هستند، برای یک مسلمان تابع سنت کفایت می کند و وی را از اوراد و ادعیه بدعی و اختراع شده بی نیاز می گرداند.


تگها : آیا خواندن دعای « حزب البحر » مشروع است؟

# 1 | نويسنده: بهروز | [ايميل] :: تاريخ ارسال: 14/05/1392 - 09:52


به امیدنابودی بدعتها وخرافات دربین مسلمین

نعداد مطالب: 0 | تعداد نظرات: 82 پاسخ


ارسال نظر

نام:
ایمیل:
کد امنیتی:
تصویر كد امنیتی
ریست کد
کد:

بخش امکانات کاربران

بخش سوالات شرعی

بخش مشاوره

از وااسلاماه حمایت کنید


پربازدید ترین مطالب

همسران و فرزندان علي
--------------------------
پاسخ به سوالات شرعي
--------------------------
شهدای گمنام کربلا
--------------------------

پيام مدير

نشانه محبت خداوند نسبت به بنده اش .... رسول خدا صلی الله علیه وسلم فرمودند: هرگاه، خداوند، بنده ای را دوست داشته باشد، به جبرئیل ندا می دهد که خداوند، فلانی را دوست دارد. تو نیز او را دوست بدار. پس جبرییل، او را دوست می دارد و به اهل آسمان، ندا می دهد که خدا، فلانی را دوست دارد، شما نیز او را دوست بدارید. پس اهل آسمان هم او را دوست می دارند. سپس به همین ترتیب، مقبول اهل زمین نیز می گردد. پس برشماست تا محبت خداوند را جلب نمائید، تا محبت شما را در دل اهل آسمان و زمین قرار دهد، و بدون تردید محبت خداوند جز با التزام به شریعت وی بدست نخواهد آمد هرچند که انسانهای فاسد و بی دین التزام شما را به شریعت خداوند نپسندند .... توضیح : پس محبوبیت شخصی در نزد مردم نشانه محبوبیت او درنزد الله بزرگ است ومبغوض بودن شخصی در نزد مردم نشانه مبغوضیت او در نزد الله بزرگ است .

آمـار بـازدیـد سایت

خبرنامه سایت

برای دریافت مطالب جدید وااسلاماه ایمل خودرا وارد کنید

آخرین مطالب

اسلام و مساوات
--------------------------
آداب رفتار با حيوانات
--------------------------
دروازه های بهشت
--------------------------

لینکهای محبوب سايت

اوقات نماز به افق تهران

نظرسنجی سایت


چه مطالبی از سایت را بیشتر می پسندید ؟

عقیدتی
قرآن و سنت
سیرت
سوالات شرعی
بانوان مسلمان
اخبار جهان اسلام
خانواده و اجتماع
صوتی تصویری
معرفی کتاب
همه



كل مطالب : 1585
کل نظرات : 6438
اعضاء سايت : 1369
جدیدترین عضو: hyjxvkryudw

آرشیو مطالب

<    «  اردیبهشت 1393  »    >
شیدسچپج
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031 

وااسلاماه در شبکه ها

twitter
facebook